Invloed van Social Media en schermgebruik op de ontwikkeling van het Brein, dyslexie en /of AD(H)D

Visuele vaardigheden spelen een cruciale rol bij het verwerken van visuele informatie, zoals het lezen en begrijpen van teksten, het interpreteren van afbeeldingen en het filteren van relevante visuele stimuli.
Er zijn signalen dat er een relatie is tussen een verstoorde ontwikkeling van visuele vaardigheden, een toenemende kans op het ontwikkelen van dyslexie en/of AD(H)D en de invloed van sociale media gerelateerd beeldschermgebruik bij met name jongeren.

Kinderen die regelmatig lezen, hebben een betere verbinding tussen het deel van hun hersenen dat helpt bij het begrijpen
van woorden en andere delen van hun brein. Dit is erg belangrijk, want het helpt hen om hun aandacht erbij te houden, hun taalvaardigheden te ontwikkelen en hun gedrag beter te kunnen reguleren.

Aan de andere kant hebben kinderen die veel tijd achter een beeldscherm of mobiel doorbrengen, een minder sterke communicatie tussen deze hersendelen.

Traditioneel lezen vs Beeldschermgebruik

Bij mensen met ADHD en dyslexie kunnen de visuele verwerking en aandachtsmechanismen verstoord zijn, waardoor het moeilijker is om de visuele informatie effectief te verwerken, hetgeen zich kan uitten in langzaam lezen en snel afgeleid zijn.

Overmatig gebruik van beeldschermen, met meerdere aandachtsgebieden, kan leiden tot: verkramping van het visuele systeem, aandachtsproblemen en afleiding. Door de constante stroom van prikkels en de behoefte om steeds te schakelen tussen verschillende inhoud, kan het moeilijker zijn om de aandacht te richten en gefocust te blijven.

In tegenstelling tot de traditionele manier van informatieverwerking, zoals het lezen van teksten in boeken, wordt deze bij beeldschermen vervangen door kortere en visueel aantrekkelijker content, zoals afbeeldingen en video’s op sociale media. Dit kan zorgen voor een verstoring binnen het visuele systeem (centraal en perifeer) waardoor de verwerking van de visuele informatie en de aansturing van de oogzamenwerking, maar ook de aandachtsspanne en het vermogen om informatie op een dieper niveau te verwerken verminderen. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is om het precieze verband tussen sociaal media gerelateerd beeldschermgebruik, visuele verwerking, visuele vaardigheden, dyslexie en ADHD te begrijpen, wordt er steeds vaker gesuggereerd dat er interacties en wederzijdse invloeden kunnen zijn.